دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
14 اسفند 1397 - 17:14

پروژه بازگشت

پس از کش و قوس های فراوان در ونزوئلا و اختلافات بوجود آمده بین مادورو رئیس جمهور منتخب مردم ونزوئلا و گوآیدو رئیس جمهور خودخوانده غربی ها ، وی پس از چند روز سفر به کشورهای همسایه ونزودئلا اعلام کرده ، پس از سفر به اکوادور به ونزوئلا باز خواهد گشت.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 2434
پایگاه رهنما :
پس از کش و قوس‌های فراوان در ونزوئلا و اختلافات بوجود آمده بین مادورو رئیس جمهور منتخب مردم ونزوئلا و گوآیدو رئیس جمهور خودخوانده غربی‌ها، وی پس از چند روز سفر به کشور‌های همسایه ونزودئلا اعلام کرده، پس از سفر به اکوادور به ونزوئلا باز خواهد گشت. حال روشن است که بازگشت گوآیدو به کشور دوباره چالش برانگیز خواهد شد و احتمال دستگیری و زندانی شدن وی بسیار زیاد است، زیرا وی اجازه خروج از کشور را نداشته است و بصورت غیرقانونی از کشور خارج شده است.
احتمال درگیری
درهمین راستا مادورو رئیس جمهور ونزوئلا گفته: «او می‌تواند بیاید و برود؛ اما با دستگاه قضایی مواجه خواهد شد؛ زیرا همین دستگاه قضایی او را برای خروج از کشور منع کرده بود.» همین سخنان باعث شده تا عده‌ای احتمال درگیری مجدد در ونزوئلا را پیش بینی کنند و حتی برخی در مورد امکان دخالت کشور‌های خارجی در این وضعیت هشدار دهند. گوآیدو از زمان خروج از کشور با مقامات کشور‌های آمریکای لاتین دیدار و در نشست «گروه لیما» هم شرکت کرده است. این نشستی بود که خیلی از مقامات هوادار گوآیدو و شخص مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در آن شرکت داشتند و بالاتفاق حمایت خود را از رئیس جمهور غیرقانونی ونزوئلا اعلام داشته اند.
تهدید آمریکا و متحدانش
در ادامه دخالت‌های مستمر آمریکایی‌ها در امور داخلی ونزوئلا، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حمایت از اعلام بازگشت خوان گوآیدو، به دولت قانونی ونزوئلا هشدار داده که در صورت هرگونه اقدامی علیه گوآیدو با پاسخ شدید واشنگتن مواجه خواهد شد. این در حالی است که آمریکا و متحدانش در اقدامی غیرقانونی و دور از عرف دیپلماتیک گوآیدو را به عنوان «رئیس جمهور موقت ونزوئلا» به رسمیت شناخته اند. شخص جان بولتون در توئیت خود نوشته: «خوان گوآیدو رئیس جمهور موقت ونزوئلا طرح بازگشتش به کاراکاس را اعلام کرده است. هر تهدید یا اقدامی علیه بازگشت امن او با پاسخ قوی و شدید آمریکا و جامعه بین المللی مواجه خواهد شد.» جان بولتون در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در اقدامی سخیف ضمن دفاع از مواضع غیرقانونی و مداخله جویانه آمریکا در ونزوئلا ادعا کرده بود که آمریکا «حق» دخالت در امور داخلی آمریکای لاتین را دارد. با این حمایت‌ها و شرایط بوجود آمده گوآیدو نیز اعلام کرده و از مردم خواسته پس از بازگشت به کشور مجدداً اعتراضات خیابانی را از سرگیرند.
مواضع جمهوری اسلامی ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بهرام قاسمی اعلام کرده: «مدیرکل وزارت امور خارجه (محسن بهاروند، کاردار سابق ایران در آرژانتین) برای رایزنی درباره اوضاع ونزوئلا به روسیه سفر خواهد کرد.» قاسمی افزود: «ما با دولت قانونی ونزوئلا از طریق نمایندگی ایران در کاراکاس در تماس هستیم و همچنین با سایر کشور‌ها یی که می‌توانند نقش مؤثری در وضعیت کنونی این کشور ایفا کنند رایزنی می‌کنیم.» از آن سو وزارت امور خارجه روسیه نیز مواضع مداخله جویانه ایالات متحده آمریکا رامحکوم کرده و آنرا ناقض قوانین بین المللی دانسته است و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی که با مایک پمپئو داشته، تأکید کرده است: «مسئله ونزوئلا باید در چارچوب اصول سازمان ملل حل و فصل شود. لاوروف اعلام کرده، کمک‌های به اصطلاح خیرخواهانه واشنگتن به ونزوئلا به هیچ عنوان کمک‌های انسانی نیست و پوششی برای تلاش‌های این کشور برای برهم زدن وضعیت در ونزوئلا است.»
موضوع ونزوئلا و نوع مواجه نظام سلطه با آن می‌تواند آینه عبرتی برای جهانیان بخصوص بعضی روشنفکران وابسته و حتی مدیران داخلی باشد تا بهتر و بیشتر دروغ بودن شعار‌های دهان پرکن آمریکا را باور کنند. کشور‌هایی که مدعی دموکراسی و نافذ بودن رأی مردم در سرنوشت کشور خود هستند، رئیس جمهور قانونی ونزوئلا را فقط به جرم اینکه تابع سیاست‌های آمریکا نیست غیرقانونی قلمداد کرده و در مقابل یک فرد غرب گرا و وابسته به آمریکا که قول نوکری به نظام سلطه داده را به زور تبلیغات رسانه‌ای خود رئیس جمهور موقت معرفی می‌کنند و این اتفاق سخیف که بشریت را به بازی گرفته جلوی چشم جامعه ملل اتفاق می‌افتد و عکس العملی دیده نمی‌شود.

سید فرشید کاظمی پیرسرا

ارسال نظرات